Covid-19 - Kan ik als werkgever preventiemaatregelen nemen?

Omdat een vaccin vermoedelijk nog een hele tijd op zich laat wachten moeten er op de werkvloer andere “antivirusmaatregelen” worden genomen om de verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan.


Algemeen

U legt als werkgever best algemene richtlijnen inzake hygiëne op. In ieder geval is het van belang om de werknemers te wijzen op de gebruikelijke hygiënemaatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan (goede handhygiëne, het regelmatig ontsmetten van bijvoorbeeld klinken, handvaten,…).



Telewerk of andere plaatsen van tewerkstelling

U kan met werknemer(s), bijvoorbeeld een werknemer die recent in een risicogebied was of in contact kwam met ‘risicopersonen’ - in goed overleg - overeenkomen dat er van thuis uit wordt gewerkt om zo verspreiding op ondernemingsniveau tegen te gaan. Dat kan uiteraard enkel wanneer het technisch en praktisch haalbaar is.

Is dat niet mogelijk, dan kan een werkgever een werknemer niet verplichten om verlof op te nemen. Weigert een werknemer verlof te nemen, dan moet in principe aan de betrokken werknemer vrijstelling van prestaties met betaling van loon worden toegestaan.

Uitgelichte Posts
Recente Posts
Archief