Werkmails buiten de uren voorbij?
Het ‘recht op deconnectie’, u hoorde het misschien de afgelopen maanden al voorbijkomen, maar wat houdt het in? Met het recht op deconnectie zullen werknemers het recht krijgen niet meer bereikbaar te zijn buiten hun werkuren.
Het is geen nieuw concept, al voor de arbeidsdeal moest elke werkgever in het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) overleg plegen op regelmatige wijze over deconnectie en het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Vanaf nu zijn de regels echter niet meer zo vrijblijvend als voorheen. De wet voorziet dat u welbepaalde afspraken moet vastleggen.
Let wel, de regels zijn van toepassing vanaf 20 werknemer.
Wat?
1/ Wijziging in het arbeidsreglement. U moet de regels rond het gebruik van digitale hulpmiddelen vastleggen.
Het gaat om het vastleggen van richtlijnen over gebruik van digitale hulpmiddelen op manier waardoor rust, verlof, privé- en familieleven gewaarborgd blijven.
voorbeeld: Het uitschakelen van servers tijdens werkuren of activeren van afwezigheidsberichten
2/ Vormings- en sensibiliseringsacties vermelden die u doet voor werknemers en leidinggevende mbt verstandig gebruik van digitale hulpmiddelen.
Tegen 1 januari wordt u verwacht deze formaliteiten te hebben vervult

Comments