Publicatie van het ministerieel besluit met verstrengde maatregelen vanaf 27 maart

Op 26 maart 2021 werd het ministerieel besluit gepubliceerd waarin de bijkomende maatregelen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus zijn opgenomen. We lichten hieronder de zaken waar u als werkgever rekening mee moet houden toe, en herhalen de bestaande regels betreffende telewerk, tijdelijke werkloosheid,... .


Registratieplicht onmogelijkheid telewerk

De regering besliste de controles op het telewerk op te voeren. In kader van deze beslissing zullen werkgevers maandelijks via een elektronisch registratiesysteem dat door de RSZ ter beschikking zal worden gesteld, het aantal werknemer dat in uw bedrijf (per vestiging) aanwezig is op de onderneming (owv de functie), alsook het totaal aantal werknemers. De aangifte dient ten laatste op de 6de kalenderdag van de maand te gebeuren, en geldt vanaf april. De verplichting geldt niet voor werkgevers die verplicht gesloten zijn.


We herinneren u eraan dat telewerk nog steeds verplicht is, tenzij telewerk niet mogelijk is omwille van de aard van het werk of de continuïteit van de bedrijfsvoering, activiteiten of dienstverlening of in essentiële of vitale sectoren.

Voor werknemers die niet kunnen telewerken, is het verplicht een attest te voorzien waarin u de aanwezigheid op de werkvloer bevestigd. Verder moet u als werkgever ook kunnen garanderen dat de preventiemaatregelen (afstand, sanitaire maatregelen, mondmasker etc.) nageleefd worden. Hier kan u de checklist van de FOD werkgelegenheid raadplegen, met een aantal actiepunten.

Indien er werknemers zijn die aan telewerk doen, moet er een policy telewerk worden opgemaakt. Hier leest u daar meer over. Meer info over de vergoeding die u n.a.v. het telewerk kan toekennen, kan u hier terugvinden.


Hersluiting van een aantal sectoren

Contactberoepen, zijde de schoonheidssalons, niet-medische pedicurezaken, nagelsalons, massagesalons, kapperszaken en tatoeage- en piercingsalons, zullen opnieuw de deuren moeten sluiten vanaf 27 maart.



Werken op afspraak voor niet-essentiële winkels

Alle niet-essentiële winkels zullen hun activiteiten kunnen verderzetten via afhaalsysteem, leveringen of op afspraak. Onderstaande winkels zullen wel geopend kunnen blijven, zonder bovenstaande voorschriften na te leven:

1° de voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels; 2° de winkels voor verzorgings- en hygiëneproducten; 3° de gespecialiseerde winkels met babyartikelen; 4° de dierenvoedingswinkels; 5° de apotheken; 6° de kranten- en boekenwinkels; 7° de tankstations en de leveranciers van brandstoffen; 8° de telecomwinkels, met uitsluiting van winkels die enkel accessoires verkopen; 9° de winkels voor medische hulpmiddelen; 10° de doe-het-zelfzaken; 11° de tuincentra en boomkwekerijen; 12° de bloemen- en plantenwinkels; 13° de groothandels bestemd voor professionelen; 14° de gespecialiseerde detailhandelszaken die kledingstoffen verkopen; 15° de gespecialiseerde detailhandelszaken die breigarens, handwerken en fournituren verkopen; 16° de winkels voor schrijf- en papierwaren.

Deze maatregelen gelden in ieder geval t.e.m. 25 april 2021.


Tijdelijke werkloosheid owv overmacht

Als deze maatregelen betekenen dat u (een deel van) uw werknemers tijdelijke niet aan het werk kan houden, kan u nog steeds beroep doen op tijdelijke werkloosheid via de vereenvoudigde procedure tem 30.06.2021. We herinneren u eraan dat u uw werknemers hiervan een kennisgeving moet bezorgen. U leest er meer over in dit artikel.


Sluiting scholen

Heel wat werkgevers worden geconfronteerd met vragen van werknemers die niet in opvang kunnen voorzien voor hun kinderen o.w.v. de sluiting van scholen, kinderdagverblijven en opvangcentra. Ook voor deze werknemers is het mogelijk tijdelijke werkloosheid o.w.v. overmacht aan te vragen. U vraagt hen daarvoor onderstaand attest in te vullen, met verklaring van de school/opvang.


2021_01_11_Opvang_kind_sluiting_corona[4
.
Download • 209KB

Uitgelichte Posts
Recente Posts